06 - 44 07 61 88

Voortgang HZ1

Na de winterstop van de Werf Nieuwboer in Spakenburg is de restauratie van de HZ1 weer in volle vaart opgepakt. Zoals het gezegde luidt; 'Het moet eerst een rommel worden voordat het weer netjes kan zijn' geldt zeker voor de HZ1

Zo’n beetje alles van wat er nu nog vervangen moet worden is ondertussen van de botter verwijderd. Zo zijn 6 dekbalken en de mastbank van de boot gehaald. Er resteren nog 2 dekbalken om het geheel bij elkaar te houden. Nou er dan blijft er niet veel over, niet meer dan een soort drijvende walnoot!

Het bleek dat in de oude constructie de mastkoker niet op de juiste plaats in de oude mastbank zat, waardoor de mast iets naar bakboord (links voor de leken) overhelde. 2 cm scheef aan de voet, is zo maar 50cm bovenin de mast dus dit moest worden aangepast.


Met een dommekracht is de vorig jaar nieuw geplaatste mastkoker weer recht gezet.

Het grote voordeel van deze opengewerkte botter is dat wij nu, omdat het dek helemaal verwijderd is, heel goed de constructie van de botter in het vooronder kunnen bekijken. Een uniek beeld dat wij eigenlijk nooit zo kunnen zien.


Vanaf maandag 14 januari is er weer met alle macht verder gewerkt aan het herstel. De mastbank is klaar en is geplaatst. Een bijzonder stuk werk. De mastbank is een massief stuk hout van ongeveer vier meter lang, 70 centimeter breed en 14 centimeter op zijn dikste punt. De balk heeft een gebogen vorm zodat straks als het dek er weer op ligt het regen- en buiswater goed kan wegstromen.

Ook worden de nieuwe dekbalken geplaatst. Deze dekbalken moesten vervangen worden omdat deze door aantasting van vocht niet veilig meer waren voor het dek. Met varende gasten doe alles voor de veiligheid, dus nieuw erin! Onder het oude dek lagen 8 dekbalken, wat frappant is want normaal gesproken wordt het dek gedragen door 9 (of meer) dekbalken. Omdat wij de botter zoveel mogelijk in originele staat willen restaureren komt er een nieuwe constructie met 9 dekbalken. Zoals het ooit de bedoeling was.

Ondertussen zijn de nieuwe dekbalken gezaagd, geschaafd geschuurd en gelakt. Eén oude kon nog gebruikt worden. Deze week (30-1-2019) zijn ze nog geplaatst, en één meer dan we hadden, totaal 10 stuks.
Daarnaast is ook de opening voor de mast gezaagd. We gaan komend seizoen testen of de mast nu loodrecht staat !

Wordt vervolgd,

Van uw schipper – Arnold Schipper

>>>HZ 1 onderhoud

Wij helpen u graag verder

neem contact op