06 - 44 07 61 88

Winteronderhoud HZ 45 2018/2019

De HZ 1 is voorzien van een paar nieuwe gangen en het sloopwerk en voorbereidende werkzaamheden voor de restauratie, die op de werf Nieuwboer zal plaatsvinden, is gereed. Hz 1 te water en naar Spakenburg en dan is het in november 2018 tijd om de HZ 45 te hellingen voor het “reguliere” winteronderhoud.  Voordat er gehellingd kan worden moet eerst de mast eraf bij onze sponsor  in natura Jachthaven Gooierhoofd.

Wat wordt er dan zoal gedaan tijdens het reguliere onderhoud:

  • Kaarplaten worden verwijderd en het onderwaterschip wordt schoongespoten met hogedruk reiniger.
  • Zwaarden en alle rondhouten worden van boord gehaald.
  • Alle laningen, luiken en los hout wordt van boord gehaald om te worden gelakt of geschilderd.
  • Al het lakwerk wassen/ontvetten ter voorbereiding op schuren en lakken. Kaal houtwerk wordt eerst “geplekt”, dwz eerst één of twee lagen verdunde lak om daarna nog 2 maal in de lak te worden gezet.
  • Het houtwerk onder het berghout tot onderwaterschip is behandeld met harpuis. Dat is gestookte lijnolie met harsen. Tussen de gangen is breeuwwerk aangebracht, dat vervolgens weer afgekit wordt. Eerst wordt met een schraper het vuil van de oude laag gehaald. Kitnaden worden nagekeken en zo nodig opnieuw gebreeuwd en gekit. Dan is het tijd om 2 lagen nieuwe harpuis aan te brengen.
  • Het onderwaterschip wordt schoongemaakt, geïnspecteerd en zo nodig gebreeuwd en gekit. Daarna 2 lagen bottomcoat.
  • Zwaarden en rondhouten minimaal 2 maal schuren en lakken.
  • Het dek wordt geschuurd en opnieuw in de oliën gezet. Dit jaar 4 lagen nieuwe olie aangebracht.
  • Binnen in het schip wordt alles schoongemaakt, geschuurd en opnieuw geverfd, gelakt dan wel in de carbolineum gezet en preventief behandeld tegen schimmelvorming.
  • Technisch onderhoud: motorolie verversen, brandstof en oliefilters vervangen, Kleppen stellen, accu’s nazien, antivries controleren en schroefas smeren. Dit jaar is ook een deel van het schakel/zekeringenpaneel vervangen. Brandblussers worden gekeurd.

Dit is zo’n beetje het reguliere onderhoud en als alles meezit hebben we daar 4 weken voor.

Maar er zijn altijd extra onderdelen die de aandacht nodig hebben en die we gelukkig dankzij de inzet van Harmen en John (timmerwerk) veelal in eigen beheer kunnen uitvoeren.

Zo stond er al een nieuw roer klaar. Het beslag is overgezet van het oude roer op het nieuwe. Geheel opnieuw gescopeerd en geverfd.

Er is een heel nieuw helmhout gemaakt.  Het prinsenwerk is opnieuw geschilderd met dank aan Petra en Mauri.

Twee naden en sb waren behoorlijk ingerot en die zijn vakkundig uitgeschecht met spieën en gedicht.

Ook de kop van het bb zwaard was losgeraakt en daardoor ingewaterd en deels vergaan.

Kop dus losgehaald en opnieuw verlijmd met een nieuw stuk erin.

Een uitgebreide inspectie van de schuit heeft een aardige lijst opgeleverd voor het groot onderhoud voor de komende jaren.
Onder andere een nieuwe achtersteven, gangen aan bb en sb achter en verdere aanpassingen aan het berghout om inwatering en rot te voorkomen.

Ook zijn er drie nieuwe, in eigen beheer gemaakte dekenpoten geplaatst.
Na het precies uitmeten worden ze op onze nieuwe lintzaag uitgezaagd en pas gemaakt.




Er is weer een hoop werk verzet aan de HZ 45 met dank voor de inzet van vele vrijwilligers. In het bijzonder noem ik Harmen en John voor het timmerwerk, Klaas Moolenaar en zijn ploeg voor het schilderen en Klaas Kostelijk en Jan Eric Smit voor de technische werkzaamheden.

Hartelijk dank allemaal en kom vooral genieten tijdens een tocht het komende jaar. De 45 is er weer klaar voor!!!

Pieter van Gestel, walschipper HZ45

 

>>>HZ 45 onderhoud

Wij helpen u graag verder

neem contact op